Rabarbersockerlag

Rabarbersockerlag – sockerlag där rabarber kokt med.

Förvara i kylskåp eller frys in som iskuber, att ta fram till att ha i rosébål, som drinkingrediens, till desserter som gelé till panna cotta eller sås till ris á la malta. Koka ner lite för mer sirapskonsistens och koncenterad smak att ringla över grädden till pavlova.

Jag valde att frysa i en del som iskuber och en del är i en liten flaska i kylen.

Funderar på att baka rabarberrutor, men först av allt blir det rosébål med rabarber till helgen.

3,5 dl

Ingredienser
500 g rabarber
3 dl strösocker
2 dl vatten

Beskrivning
Skiva rabarbern och lägg i en kastrull tillsammans med socker och vatten.

Koka upp och sjud under lock i cirka 10 minuter.

Sila av och pressa försiktigt genom en finmaskig sil så att saften rinner av ordentligt.

Låt svalna och ställ in i kylen tills lagen är kall.