Rabarbersockerlag – sockerlag där rabarber kokt med.
Förvara i kylskåp eller frys in som iskuber, att ta fram till att ha i rosébål, som drinkingrediens, till desserter som gelé till panna cotta eller sås till ris á la malta. Koka ner lite för mer sirapskonsistens och koncenterad smak att ringla över grädden till pavlova.
Jag valde att frysa i en del som iskuber och en del är i en liten flaska i kylen.
Funderar på att baka rabarberrutor, men först av allt blir det rosébål med rabarber till helgen.
3,5 dl
Ingredienser
500 g rabarber
3 dl strösocker
2 dl vatten
Beskrivning
Skiva rabarbern och lägg i en kastrull tillsammans med socker och vatten.
Koka upp och sjud under lock i cirka 10 minuter.
Sila av och pressa försiktigt genom en finmaskig sil så att saften rinner av ordentligt.
Låt svalna och ställ in i kylen tills lagen är kall.
Filed under: Inläggning | Tagged: drinkingrediens, fruktsirap, fruktsockerlag, mat, Matorama, rabarber, rabarbersirap, rabarbersockerlag, recept, sockerlag |







Lämna en kommentar